MARTINAIR VLIEGTUIGEN |
|
Update: 20-06-2017 |
|
Martinair werd op 24 mei 1958 opgericht door luchtvaartpionier Martin Schröder. De maatschappij droeg in die tijd nog niet de huidige naam, maar de naam Martin’s Air Charter (MAC). Op 23 september 2010 werd bekend gemaakt dat Martinair vanwege een gebrek aan schaalgrootte zal stoppen met haar passagiersvervoer en zich zal concentreren op vrachtvervoer per november 2011. Gedurende het jaar werden de passagiersactiviteiten afgebouwd, de vloot en het aantal bestemmingen werden gereduceerd. In juli 2014 werd openbaar dat Air France-KLM Martinair Cargo in de verkoop wil doen. Alle MD11 toestellen zijn inmiddels uitgefaseerd/ |
|
![]() |
|
Het boek MD-11 Aviation Legend is
uit. De Presentatie was bij WINGS op
Schiphol Oost.
Journaliste Lieneke Koornstra met
het boek en de poster. Foto 27-01-2017.
|
|
![]() |
|
Martin Schröder met het boek
Martinair MD-11 Aviation Legend. Foto 27-01-2017
|
|
PH-MPS, bouwjaar 1990 als passagiersvliegtuig voor Singapore Airlines, daarna vloog ze voor Boeing zelf en vervolgens voor Air India en getransformeerd tot cargo vliegtuig in 2008 voor Martinair. | |
![]() |
|
Martinair Cargo Boeing
747-412BCF de
PH-MPS kwam uit Aguadilla. Foto 02-03-2017.
|
|
![]() |
|
Martinair Cargo Boeing
747-412BCF de
PH-MPS komt uit
Aguadilla/Rafael Hernandez, fot 28-02-2017.
|
|
![]() |
|
Martinair Cargo Boeing
747-412BCF de
PH-MPS komt uit
Aguadilla/Rafael Hernandez, fot 28-02-2017. Tik op de foto voor
een twee maal zo grote.
|
|
![]() |
|
Martinair Cargo Boeing
747-412BCF de
PH-MPS komt uit
Aguadilla/Rafael Hernandez, fot 28-02-2017. Tik op de foto voor
een twee maal zo grote.
|
|
![]() |
|
Het werkpaard
Cargo Boeing
747-412BCF de
PH-MPS van Martinair vliegt naar Miami. Foto 22-10-2016.
Deze foto is twee
keer zo groot te klikken.
|
|
![]() |
|
Martinair Cargo Boeing
747-412BCF de
PH-MPS komt uit Buenos Aires, Quito, Rafael Hernande en Sao Paulo. Foto
01-10-2016.
|
|
![]() |
|
Martinair Cargo Boeing
747-412BCF
de PH-MPS komt uit Buenos Aires, Quito, Rafael Hernande en Sao Paulo. Foto
01-10-2016.
Deze foto is twee
keer zo groot te klikken.
|
|
![]() |
|
Martinair Cargo Boeing
747-412BCF
de PH-MPS. Foto 01-10-2016
|
|
![]() |
|
Martinair Boeing 747-412BCF
de PH-MPS, kwam deze ochtend uit Bogota,
Guatemala en Rafael Hernande en werd begeleid door een meeuw. Foto 26-06-2016.
|
|
![]() |
|
Martinair Boeing 747-412BCF
de PH-MPS.
Twee tellen later is de meeuw rechts in beeld bijna de foto uitgevlogen. Foto
26-06-2016
|
|
![]() |
|
Martinair Boeing 747-412BCF
de PH-MPS
kwam uit Entebbe en
Nairobi. Foto 09-12-2015
|
|
![]() |
|
Martinair's Boeing 747-412BCF de
PH-MPS uit 1990 vliegt sinds augustus weer in de Martinair kleuren. Hier op weg
naar Khartoum. Foto 08-09-2015
|
|
![]() |
|
Martinair's Boeing 747-412BCF de
PH-MPS uit 1990, een in 2008 omgebouwd oorspronkelijk passagiersvliegtuig en nu
een cargo toestel, vliegt hier in een "Safari Connection" uitmonstering. KLM en partnermaatschappij Kenya Airways startten in
2012 gezamenlijk een luchtvrachtverbinding tussen China en Afrika. De zogeheten
Safari Connection verbindt China's belangrijkste industriële zone Guangdong met
de Keniaanse hoofdstad Nairobi. De vluchten werden uitgevoerd met een toestel
van Martinair. China investeert momenteel veel in Afrika. Foto 07-10-2014
|
|
![]() |
|
De PH-MPS remt op de natte
Polderbaan. Foto 07-10-2014
|
|
PH-CKA, bouwjaar 2003, De Eendracht |
|
![]() |
|
KLM Cargo Boeing
747-406ERF, de PH-CKA vliegt voor Martinair en komt hier uit Quito, Rafael
Hernande, Santiago en Sao Paulo. Foto 04-11-2016.
Alle KLM 747 Boeings
|
|
![]() |
|
Boeing werkpaard 747-400ERF, de PH-CKA
landt met vracht uit Quito, Rafael Hernande, Santiago en Sao Paulo op de
Polderbaan. Foto 16-10-2016.
Alle KLM 747 Boeings
|
|
![]() |
|
KLM Cargo Boeing
747-403ERF, de PH-CKA vliegt voor Martinair met vracht uit
Buenos Aires, Quito, Rafael Hernande en Sao Paulo.
Foto 13-08-2016.
Alle KLM 747 Boeings
|
|
![]() |
|
De Boeing 747-400ERF, de
PH-CKA, "De Eendracht" in de KLM Cargo kleuren komt met vracht voor Martinair uit: Buenos Aires,
Miami, Quito en Sao Paulo en vliegt 's avonds al weer naar Johannesburg. Foto
18-02-2016
|
|
![]() |
|
Werpaard, de Boeing
747-400ERF, de PH-CKA in de KLM Cargo kleuren vliegt met vracht voor Martinair
vanuit: Miami, Quito, Santiago en
Sao Paulo. Foto 24-01-2016.
Alle KLM 747 Boeings
|
|
![]() |
|
KLM Cargo Boeing
747-406ERF de PH-VKA lijkt al een meer dan een jaar niet gewassen te zijn. Hier komt het
werkpaard met vracht uit Buenos Aires, Miami, Quito en Sao Paulo. Foto
25-11-2015. Alle KLM 747 Boeings
|
|
![]() |
|
KLM Cargo Boeing
747-406ERF vliegt vracht voor Martinair Cargo. Hier de PH-CKA afkomstig van
Buenos Aires, Miami en Quito Foto 26-07-2015
|
|
![]() |
|
Hier landt
op 25-06-2015 de 747-406ERF met de vrachtdeur (zichtbaar) in de neus,
de PH-CKA voor Martinair
Cargo vanuit Miami, Quito, Santiago en Sao Paulo.
|
|
![]() |
|
Hier landt de 747-406ERF
vrachtdeur (zichtbaar) in de neus,
de PH-CKA voor Martinair
Cargo vanuit Bahrain, Dubai en Nairobi op Schiphol.
Er vliegen nog maar drie van de KLM geleasde Boeing 747 toestellen met KLM
Cargo registratie en uitmonstering en één met Martinair Cargo uitmonstering
(Safari Connexion, de PH-MPS).
Foto 01-02-2015.
|
|
PH-CKB. bouwjaar 2003 Leeuwin |
|
![]() |
|
KLM Cargo Boeing
747Fi
De PH-CKB komt met vracht voor Martinair Cargo uit Nairobi in het regenachtige
Nederland. Foto 28-02-2017.
Vliegtuigen Martinair
|
|
![]() |
|
Martinair Cargo met de KLM Cargo
Boeing 747, de Leeuwin PH-CKB staat bijna aan de grond vanuit Johannesburg, 's
avonds vliegt ze daar weer naar terug. Foto 06-12-2016.
|
|
![]() |
|
Martinair Cargo met de KLM Cargo
Boeing 747, de Leeuwin PH-CKB
landt vanaf Buenos Aires, Quito, Rafael Hernande en Sao Paulo op Amsterdam
Schiphol. Foto 15-10-2016.
Deze foto is twee keer zo groot te klikken.
|
|
![]() |
|
Martinair Cargo met de KLM Cargo
Boeing 747 de PH-CKB komt aangeraasd uit zonniger oorden dan de Polderbaan van
Schiphol, Foto 15-10-2016.
Alle KLM 747 Boeings
|
|
![]() |
|
KLM Cargo Boeing
747-400ER, de PH-CKB is in dienst bij Martinair. Hier landt het vanuit Miami,
Quito, Santiago, Sao Paulo. Foto 31-01-2016.
|
|
![]() |
|
KLM Cargo Boeing 747F, de PH-CKB
is in Miami, Quito,
Santiago en Sao Paulo geweest en zal die avond naar Johannesberg vertrekken.
Foto 06-12-2015.
|
|
![]() |
|
Hij is fijn, KLM Cargo
Boeing 747F, de PH-CKB staat na een vlucht voor Martinair Cargo weer aan de
grond aan het einde van een een vlucht uit Buenos Aires, Miami, Quito en Sao
Paulo. Foto 11-11-2015.
|
|
![]() |
|
KLM Cargo Boeing 747F, de
PH-CKB, raast over de drempel van de Polderbaan. Foto 11-11-2015.
|
|
![]() |
|
KLM - Martinair PH-CKB een Boeing
747-406 ERF ("Leeuwin", bouwjaar 2003) komt uit Zuid-Amerika:
Bogota, Buenos Aires, Miami, Quito,
Sao Paulo. Je krijt vauit deze hoek een goed idee hoe lang dit toestel is. Foto 30-05-2015.
|
|
![]() |
|
PH-CKB een Boeing 747-406 ERF
("Leeuwin", bouwjaar 2003). De 747 Cargo (Extended Range Freighter) kan max. 112.760 kg. lading
meenemen. KLM zelf vervoert zelf vracht in 747 toestellen die tegelijk
passagiers èn vracht mee kunnen nemen.
(Boeing 747-400M (combi, gecombineerd passagiers- en vrachtvervoer, vrachtdeur
in romp links) Foto 18-02-2015.
|
|
PH-CKC, bouwjaar 2004, De Oranje |
|
![]() |
|
KLM Cargo Boeing 747-400ERF, komt met vracht voor martinair uit: Aguadilla/Rafael Hernandez. foto 18-06-2017.Klik op de foto voor een grotere.Alle KLM Boeing 747- 400 toestellen | |
![]() |
|
KLM Boeing 747F PH-CKC vliegt
vracht voor Martinair.. Hier
landt het toestel vanuit Aguadilla / Rafael Hernandez. Foto 19-03-2017.
|
|
![]() |
|
KLM Boeing 747F vliegt
vracht voor Martinair. Hier
landt het toestel vanuit Aguadilla/Rafael Hernandez. Foto 19-02-2017.
Aan haar uiterlijk kan je zien dat ze een echt werkpaard is.
Klik op de foto voor een twee keer zo grote.
Alle KLM 747 Boeings
|
|
![]() |
|
Vlak na het vertrek van de
KLM Boeing BFD naar haar laatste rustplaats steeg van de
Buitenveldertbaan (09) KLM Cargo Boeing 747, de PH-CKC, voor een tocht
naar Cairo namens Martinair Cargo op. Foto 06-02-2017.
Alle KLM 747 Boeings
|
|
![]() |
|
KLM Cargo Boeing 747-4067ERF (Extended
Range Freigter)
de PH-CKC vliegt voor
Martinair Cargo naar Guatemala. Foto 15-09-2016.
Alle KLM Boeing 747-400 toestellen
|
|
![]() |
|
KLM Cargo Boeing 747-4067ERF (Extended
Range Freigter)
de PH-CKC vliegt voor
Martinair Cargo met vracht vanuit Buenos Aires, Miami, Quito, Sao Paulo. Foto
18-11-2015.
|
|
![]() |
|
KLM Cargo Boeing 747-4067ERF (Extended
Range Freigter)
de PH-CKC vliegt voor
Martinair Cargo met vracht vanuit Buenos Aires, Miami, Quito en Sao Paulo. Foto
07-11-2015. Klik op de foto voor een twee maal zo groot beeld.
|
|
![]() |
|
KLM Cargo Boeing 747-400 ERF (Extended
Range Freigter) de PH-CKC. Foto 31-05-2015. Klik op de foto voor een grote
van 60 cm.
|
|
![]() |
|
KLM Cargo Boeing 747-400 ERF (Extended
Range Freigter) de PH-CKC met de naam "Orange" komt uit
Miami, Quito, Santiago, Sao Paulo en
vliegt 's avonds door naar Johannesburg, Foto 31-05-2015.
|
|
![]() |
|
KLM Martinair Cargo Boeing 747-400 ERF (Extended
Range Freigter) de PH-CKC met de naam "Oranje" stamt uit 2004 en voert een vlucht uit voor Martinair
(vrachtversie, overigens met het
korte bovendek en opklapbare neus).
Het toestel landt hier op een Polderbaan in de regen. Het komt uit warmere en
drogere streken:
Entebbe, Khartoum, en Nairobi. Foto 08-10-2014. Klik op de foto voor een
veel grotere foto.
|
|
PH-CKD, bouwjaar 2007 |
|
![]() |
|
KLM Cargo 747-406ERF (bouwjaar
2007) met de naam "Het wapen van Amsterdam" vliegt nu voor Martinair als PH-CKD.
Z is op weg naar het Russische Almaty (Alma Ata) Foto 25-06-2014, Per 17-02-2015
vliegt deze kist voor Air Bridge Cargo als: VQ-BWW
|
|
PH-MCP, bouwjaar 1994; uit dienst 07/2016 |
|
![]() |
|
Martinair vrachttoestel MD11, de
PH-MCP maakte deze dag haar allerlaatste reis via Maiami naar het vliegtuig
kerkhof in de woestijn van Victorville. Het kwam in 1994 in dienst als eerste
MD11 voor Martinair. Dit was tevens het allerlaatste vertrek van een Nederlandse
MD11 op Schiphol. Links bovenin op de foto vliegt een meeuw mee. Foto 08-07-2016
|
|
![]() |
|
Martinair vrachttoestel MD11, de
PH-MCP. Afschijd van een tijdperk. De
meeuw lijkt haast een aureooltje. Foto
08-07-2016
|
|
![]() |
|
Vertrek Martinair Cargo MD11, de PH-MCP.
Foto 08-07-2016.
De Foto is twee keer zo groot te klikken.
|
|
![]() |
|
Martinair Cargo MD11, de PH-MCP,
banking naar links. Foto 08-07-2016
|
|
![]() |
|
Martinair Cargo MD11, de PH-MCP
verdween in de wolken. Het toestel bleef op 300 meter hoogte vliegen en keerde
om naar Schiphol. Foto 08-07-2016
|
|
![]() |
|
Martinair Cargo MD11, de PH-MCP
maakte nog even een low pass boven
Schiphol Oost
en gaf daarna vol gas naar de USA. Talloze
vliegtuigspotters
deze ochtend
konden dit enorm waarderen. Klasse Martinair en die hele
stoere piloot. Foto 08-07-2016
|
|
![]() |
|
Laatste foto van de Martinair Cargo MD11, de PH-MCP,
begeleid door ganzen naar haar einde. Foto 08-07-2016
|
|
![]() |
|
Het einde van een tijdperk
kondigt zich aan. De allerlaatste commerciële landing op Schiphol van een MD11
van Martinair. De PH-MCP landt vanuit Bogota, Rafael Hernande, Miami, en London
Stansted, Foto 27-06-2016. De Foto is twee keer zo groot te klikken.
|
|
![]() |
|
MD11 van Martinair. De
PH-MCP landt vanuit Bogota, Rafael Hernande, Miami, en London Stansted, Foto
27-06-2016. De Foto is twee keer zo groot te klikken.
|
|
![]() |
|
MD11 van Martinair. De
PH-MCP Foto 27-06-2016.
|
|
![]() |
|
Martinair MD11, de PH-MCP. Het toestel kwam hier uit Bogota en
Miami. Foto 13-04-2016.
|
|
![]() |
|
De tot vrachtvliegtuig omgebouwde
Martinair MD11, de PH-MCP vliegt nog heel eventjes rond voordat het naar een
vliegtuigkerkhof in de VS zal vliegen. Het toestel kwam hier uit Bogota en
Miami. Foto 13-04-2016.
|
|
![]() |
|
Martinair MD11 CF(ER), de
PH-MCP. Hier vertrekt het naar Miami. Foto 25-02-2016
|
|
![]() |
|
Martinair MD11 CF(ER), de
PH-MCP (uit 1994) vliegt in haar nadagen. Het toestel vervoert vracht maar de
raampjes zijn niet weg gewerkt. Hier vertrekt het naar Miami. Foto 25-02-2016.
Klik op de foto voor
een twee keer zo grote plaat.
|
|
![]() |
|
Martinair Cargo MD11, de PH-MCP
vliegt naar Zuid-Amerika via Miami. Foto 10-09-2015. Dit toestel moest op
17-11-2015 vliegend naar Miami boven de Noordzee rechtsomkeert naar Schiphol
maken vanwege problemen met motor 2.
|
|
![]() |
|
Martinair vrachttoestel MD11, de
PH-MCP. Foto 10-09-2015
|
|
![]() |
|
Martinair Cargo MD11, de PH-MCP
raast over de startbaan op weg naar verre oorden. Foto 05-04-2015
|
|
![]() |
|
Martinair Cargo MD11 de
PH-MCP komt vanaf Bogota, Buenos Aires, London Stansted en Rafael Hernande. Foto 07-02-2015
|
|
![]() |
|
Martinair MD11 de PH-MCP
komt in de regen vanuit
Bogota, Rafael Hernande en Santiago.Foto 17-12-2014
|
|
![]() |
|
Martinair Cargo vliegt met
een voor vracht getransformeerde MD11 (CF-ER) uit 1994 de PH-MCP naar Nairobi.
Foto 25-06-2014
|
|
![]() |
|
Martinair Cargo MD11-CF,
de PH-MCP start voor een vliegreis via Miami naar Santiago in Chili. Foto
12-03-2013
|
|
![]() |
|
De MD-11CF ER: PH-MCP (uit
1994) is al met de
neuswielen los van de grond op de Polderbaan. 12-03-2013
|
|
![]() |
|
De MD-11CF: PH-MCP los van de Polderbaan
op 12-07-2013
|
|
![]() |
|
PH-MCP is vanuit Puerto
Rico, via London Stansted naar Schiphol gevlogen. Foto 16-10-2013
|
|
PH-MCR, bouwjaar 19954; uit dienst 03/2015 | |
![]() |
|
Deze ochtend werd er
afscheid genomen van Martinair MD11, de PH-MCR. Het toestel werd voor Douane
invoer eerst naar Chicago gevlogen en vertrekt dan voor haar laatste reis naar
de Mojave woestijn. De PH-MCT ging haar in 2013 voor. Foto 06-09-2015
|
|
![]() |
|
De PH-MCR kwam gewoonlijk
gesproken vol met vracht vrij laat van de baan. Nu deed ze een Fokkertje F70 na.
Een aantal fotografen had dus het nakijken. Foto 06-09-2015
|
|
![]() |
|
Laatste 24 uur op Amsterdam Schiphol
voor Martinair cargo MD11 PH-MCR
(Convertible Freighter, Extended
Range), bouwjaar 1995. Dit toestel zal de volgende dag vertrekken naar Chicago
voor douane formaliteiten voor de invoer van het
toestel in de USA en daarna naar haar laatste rustplaats Mojave doorvliegen.
Foto 05-09-2015
|
|
![]() |
|
Martinair cargo MD11 PH-MCR. Foto
05-09-2015. Foto kan je veel groter klikken.
|
|
![]() |
|
Martinair cargo MD11 PH-MCR, de
middelste staart motor. Foto 05-09-2015.
|
|
![]() |
|
Martinair cargo MD11 PH-MCR, de
middelste staart motor. Foto 05-09-2015
|
|
![]() |
|
Martinair cargo MD11 PH-MCR vertrekt
op een koude sombere maartse namiddag met vracht naar Buenos Aires. Foto
14-03-2015. Dit toestel werd buiten dienst gesteld op 22-03-2015.
|
|
![]() |
|
Martinair cargo's MD11
PH-MCR in de regen op de Polderbaan van Schiphol. Foto 13-01-2015
|
|
![]() |
|
Martinair cargo's MD11
PH-MCR landt vanuit Cairo en vertrekt de volgende dag naar Bogota. Foto
13-01-2015
|
|
![]() |
|
Martinair Cargo MD11
PH-MCR komt uit o.a. Lima, een half uurtje vroeger aan, vlak voor de flinke
regen. Foto 11-10-2014
|
|
![]() |
|
Martinair Cargo McDonnell Douglas MD-11CF ER; PH-MCR komt met vracht via Bogota en Miami van het Rafael Hernández Airport in Puerto Rico. Foto 20-12-2013 | |
![]() |
|
Martinair Cargo McDonnell
Douglas MD-11CF ER; PH-MCR, verbrandt rubber op de landingsbaan. Ze komt met
vracht via Bogota en Miami van het Rafael Hernández Airport in Puerto
Rico. Foto 20-12-2013
|
|
![]() |
|
Martinair Cargo McDonnell
Douglas MD-11CF ER; PH-MCR, bouwjaar 1995 met vracht op weg naar Miami om dan weer
door te vliegen naar Santiago in Chili; 28-03-2012
|
|
![]() |
|
Martinair Cargo MD-11 F
(CFER) PH-MCR, (Convertible Freighter, Extended Range) met een aanpasbaar
interieur dat afwisselend ingericht kan worden voor vracht en passagiers is net afkomstig uit Ecador,
Quito en staat nu voor de onderhoudshangar van Martinair op
Schiphol Oost; Martinair vervoert sinds 2012
nog alleen maar vracht 27-02-2012
|
|
![]() |
|
Martinair Cargo MD-11 F
(CFER) PH-MCR, op 22-09-2012
|
|
|
|
Martinair Cargo MD-11 F (CFER) PH-MCR, op 27-02-2012 voor de Martinair hangar.
|
|
PH-MCS, bouwjaar 1996bouwjaar 1994; uit dienst 03/2015 | |
![]() |
|
Martinair' Cargo MD11, de PH-MCS is
even uit de Martinair hangard gereden om plek te maken voor werkzaamheden aan
een ander toestel. Ze staat te wachten op de dingen die gaan komen. Ze is buiten
operationele dienst gesteld en vertrok op 01-04-2016 voor
het laatst van Schiphol naar het Mojave vliegtuig kerkhof in Victorville. Foto 08-10-2015.
Het toestel heeft hierna nog voor Fed-Ex de registratie N68089 gekregen en wordt
waarschijnlijk nu voor de onderdelen gebruikt.
|
|
![]() |
|
Martinair' Cargo MD11, de PH-MCS is
uit de operationele dienst genomen en staat nu te wachten op wat gaat komen.
Schiphol Oost.
Foto 04-04-2015. Deze kist werd uit bedrijf genomen op 28-03-2015
|
|
![]() |
|
Martinair Cargo MD11
vrachttoestellen vliegen in hun nadagen. Hier komt de PH-MCS thuis vanuit
Miami, Quito en Sao Paulo rnaar vliegt 5 uur later weer terug. Foto 06-03-2015.
|
|
![]() |
|
Martinair MD11 de PH-MCS
komt vanaf Curitiba, Miami, Quito, Sao Paulo, foto 17-12-2014
|
|
![]() |
|
Hups, naar Miami, Martinair
Cargo' MD-11CF - MSN
48617 PH-MCS
(1995) op de Polderbaan van Schiphol. 07-03-2013
|
|
![]() |
|
Martinair Cargo' MD-11CF -
MSN 48617 PH-MCS
(1995) op de Polderbaan van Schiphol. 02-03-2013
|
|
![]() |
|
Martinair MD11 PH-MCS op
18-05-2005 start vanaf de Kaagbaan. Dit toestel werd in maart 2015 als omgebouwd
vrachttoestel buiten bedrijf gesteld.
|
|
|
|
PH-MCU, bouwjaar 1996; uit dienst 06/2016 | |
![]() |
|
Martinair cargo MD11, de
PH-MCU, de Prinses Maxima op weg naar Miami. Foto 27-02-2016.
PH-MCU was naast PH-MCW
het enige nieuw gebouwde MD-11 vrachttoestel dat Martinair in ontvangst nam. Het
vloog naar haar laatste rustplaats n Victorville in de USA op 01-07-2016. Hierna
voor Fed-Ex nog de registratie N68091 gekregen.
|
|
![]() |
|
Martinair cargo MD11, de
PH-MCU op weg naar Miami. Foto 27-02-2016
|
|
![]() |
|
Martinair MD11, de PH-MCU, foto
21-10-2015
|
|
![]() |
|
Martinair MD11, de PH-MCU komt uit
Bogota, Rafael Hernande en London Stansted, Foto 21-10-2015.
|
|
![]() |
|
Martinair cargo MD11, de PH-MCU. Foto 18-03-2015.
|
|
![]() |
|
Martinair
cargo MD11, de PH-MCU is
bezig met de landing.
Foto 05-03-2015. De foto is twee maal zo groot te klikken.
|
|
![]() |
|
Martinair Cargo MD11 de
PH-MCU (Prinses Maxima) stamt uit eind 1996 toen het in gebruik genomen werd
als passagiersvliegtuig. Martinair heeft op het moment dat ik deze foto maakte nog 6 MD11kisten in
dienst. Hoe lang nog is de vraag. De vrachtdivisie van de KLM waar Martinair toe
behoort staat zwaar onder druk. De MD11 kan max. 82.000 kg vracht vervoeren. In
principe worden deze toestellen in 2016 uitgefaseerd, maar wellicht een aantal
sneller. Foto 18-02-2015
|
|
![]() |
|
Martinair Cargo MD11 de
PH-MCU (Prinses Maxima) Foto 17-02-2015
|
|
![]() |
|
Martinair MD11 de PH-MCU "Maxima"
komt van Buenos Aires, Quito, en Rafael Hernande, Het vliegtuig vliegt binnen 5
uur naar Miami. Foto 31-01-2015
|
|
![]() |
|
Martinair MD11 de PH-MCU raast
over de Polderbaan. Foto 31-01-2015. Klik op de foto voor een veel groter
beeld.
|
|
![]() |
|
Martinair Cargo MD11F; PH-MCU de
Prinses Maxima dateert uit 1996 en landt hier vanuit Chicago. Foto14-01-2015
|
|
![]() |
|
Martinair cargo MD11, de
PH-MCU op weg naar Miami. Foto 06-12-2014.
|
|
![]() |
|
Het werd met de minuut
donkerder. Deze MD11 van Martinair PH-MCU, Prinses Maixima heeft er een aardige
vlucht op zitten,
Lima, London Stansted, Rafael Hernande (Puerto Rico) en Santiago in
Brazilië alvorens te landen op regenachtig Schiphol. Foto 15-11-2014
|
|
![]() |
|
Martinair Cargo MD11F; PH-MCU is aan
de grond. Foto 08-10-2014. Klik op de foto voor veel grotere.
|
|
![]() |
|
Martinairs 'Prinses
Maxima' MD-11F; PH-MCU uit 1996 landt in Amsterdam vanuit Puerto
Rico en vliegt dezelfde dag weer naar Miami. Foto 19-09-2013
|
|
![]() |
|
Martinairs' Maxima PH-MCU (uit 1996) vertrekt van
Amsterdam naar Seattle; 26-02-2012
|
|
![]() |
|
Martinair Cargo
McDonnell Douglas MD-11F, PH-MCU, de Prinses Maxima, gebouwd in 1996 landt
in Amsterdam afkomstig uit Miami, foto 20-02-2012
|
|
|
|
PH-MCW, bouwjaar 1998; uit dienst 03/2016 | |
![]() |
|
Martinair Cargo MD11, de
PH-MCW met de naam: "Martin Schröder" vloog met lading vanuit
Bogota, Rafael Hernande en
een tussenlanding in London Stansted. Foto 17-02-2016. Klik op de foto
voor een twee keer zo grote plaat. Op 05-03-2016 is dit toestel via
Miami naar het vliegtuigkerkhof Mojave Air and Spaceport gevlogen om nooit meer
te gaan vliegen.
PH-MCW was naast dePH-MCU het enige nieuw gebouwde MD-11 vrachttoestel dat
Martinair kocht en was het laatste vliegtuig dat Martinair aangeschaft heeft.
|
|
![]() |
|
Martinair Cargo MD11, de
PH-MCW met de naam: "Martin Schröder" kwam van Bogota en Miami. Foto 09-12-2015
|
|
![]() |
|
Martinair Cargo MD11, de
PH-MCW, foto 03-08-2015
|
|
![]() |
|
Martinair Cargo MD11, de
PH-MCW met de naam: "Martin Schröder" kwam vanaf Bogota, Rafael Hernande en
Londen Stansted een uurtje eerder binnen dan gedacht. Foto 03-08-2015
|
|
![]() |
|
Martinair Cargo MD11, de
PH-MCW. Foto 03-08-2015
|
|
![]() |
|
De MD11 PH-MCW van Martinair
de "Martin Schröder" uit 1999 op de
Polderbaan. Dit vrachttoestel vloog in het begin van zijn carrière als
passagiersvliegtuig. Foto 29-04-2015
|
|
![]() |
|
De MD11 PH-MCW van Martinair
komt uit Bogota, London
Stansted, Rafael Hernande.
Foto 29-04-2015
|
|
![]() |
|
De MD11 PH-MCW van Martinair
Cargo landt op Schiphol. Foto
22-02-1015. De foto is twee maal zo groot te klikken.
|
|
![]() |
|
De MD11 PH-MCW van Martinair
de "Martin Schröder" keert
terug op het nest. Foto 17-01-2015. De foto is twee maal zo groot te klikken.
|
|
![]() |
|
Martinair Cargo MD11-F
"PH-MCW" Bouwjaar 1998 komt uit Aquadilla (Puerto Rico) via Londen
naar Schiphol. Foto 05-05-2014
|
|
![]() |
|
Martinair Cargo MD11-F
"PH-MCW" uit 1998 vliegt via Miami naar Buenos Aires; foto 06-06-2013
|
|
![]() |
|
'S Nachts nog in Quito en Miami en daarna overdag onderhoud aan de MD11F Martinair cargo "Martin Schröder" PH-MCW, bouwjaar 1998 op Schiphol Oost , foto 05-09-2012 | |
|
|
PH-MCY, bouwjaar 1991; uit dienst 12/2015 | |
![]() |
|
Martinair Cargo MD11
PH-MCY stijgt 52 minuten later dan gepland op voor het laatst van Schiphol 's Kaagbaan. Foto 19-12-2015.
|
|
![]() |
|
Martinair Cargo MD11
PH-MCY in de lucht voor haar laatste vlucht naar de overkant van de grote plas.
Foto 19-12-2015
|
|
![]() |
|
Martinair Cargo MD11
PH-MCY knipoogt nog even en voordat ze voorgoed uit ons land uit ons land
verdwijnt. Foto 19-12-2015.
Klik op de foto voor een twee keer zo grote.
|
|
![]() |
|
De drie motorige Martinair Cargo MD11
PH-MCY wordt op Zaterdag 19-12-2015 geschiedenis. Het toestel wordt om 15:00 uur
gaat om 15.00 uur naar Miami voor een laatste vrachtvlucht. In tegenstelling tot
haar zustertoestel PH-MCT die daar al ruim 2 jaar staat - zal ze de volgende dag
doorvliegen naar Mojave Air and Space Port in Californië om te worden
gekanibaliseerd. Dit toestel
is de enige MD-11 die niet rechtstreeks vanuit de fabriek aan Martinair geleverd
werd. Nadat ze in februari 1991 haar eerste vlucht maakte, werd PH-MCY op 22
april als passagiersvliegtuig HB-IWC aan Swissair geleverd.
Op 15 april 2004 vertrok de MD-11
vanuit Zürich naar Naples in Florida. Hier werd het toestel omgebouwd naar
vrachttoestel en werd de cargo-deur geïnstalleerd. (Bron: Piet, wat weet ie niet
op het Luchtvaar forum) Foto 24 uur voor het geplande vertrek. 18-12-20-15.
|
|
![]() |
|
Martinair Cargo MD11
PH-MCY. foto 18-12-2015.
|
|
![]() |
|
Martinair Cargo MD11
PH-MCY. foto 18-12-2015.
|
|
![]() |
|
Martinair Cargo MD11
PH-MCY komt terug uit Bogota,
London Stansted, Rafael Hernande, Foto 18-11-2015.
|
|
![]() |
|
Martinair Cargo MD11
PH-MCY landt op een reeds natte Polderbaan van Schiphol vanuit Miami, Quito en Sao Paulo
in Brazilië waar op dit moment dankzij een langdurige droogte een enorme
waterschaarste heerst. Foto 11-10-2014.
|
|
![]() |
|
Martinair Cargo MD11-F "PH-MCY"
verbrandt rubber van de banden tijdens de landing op de Poldewrbaan. Foto
16-07-2014. Klik op de foto voor een drie keer grotere.
|
|
![]() |
|
Martinair Cargo MD11-F "PH-MCY"
Bouwjaar 1991, landt vanaf Miami, Quito en Sao Paulo. Vrachtvervoerder Marinair
staat nu met zijn oude MD-11 toestellen door eigenaar KLM Air-France in de
verkoop. Foto 11-07-2014.
|
|
![]() |
|
Martinair MD-11CF: PH-MCY
komt met vracht uit Nairobi, Kenya. Foto 23-02-2014.
|
|
![]() |
|
Martinair Cargo MD11-F
"PH-MCY" Bouwjaar 1991 is een voor vracht omgebouwd passagierstoestel,
oorspronkelijk van Swissair (HB-IWC). Als je op bovenstaande foto klikt en
inzoomt tot maximale grootte kan je de weggewerkte raampjes duidelijk zien.
Foto 28-07-2013.
|
|
![]() |
|
Op de dag dat de laatste
passagiersvlucht door Martinair werd uitgevoerd, landde deze MD 11 cargo, de
PH-MCY in het late middag zonnetje op Schiphol, het toestel is 61 meter lang en heeft een max. bereik van 8415 km.
Foto 31-10-2011.
|
|
![]() |
![]() |
Beeld van uchtvaartpionier Martin
Schröder. Onthuld ter gelegenheid van het 40-jarig bestaan van Martinair Holland op 24 mei 1998. Beeldhouwer: Pieter de Monchy. Foto 23-04-2016. Martin Schröder is een van de weinige mensen waarvan tijdens zijn leven al twee beelden van zijn. |
Martin Schröder met het boek Martinair MD-11 Aviation Legend. Foto 27-01-2017. |
De geschiedenis rond het borstbeeld van de luchtvaartpionier is een vileine. Het toenmalige (VVD-CDA-PvdA) college van B&W kreeg het beeld begin 1998 geschonken door Schröders vriend en makelaar Cor van Zadelhoff onder voorwaarde dat het geplaatst zou worden nabij het geboortehuis van Schröder aan de Amsteldijk-Zuid, de huidige plek. Aanleiding was het veertigjarig jubileum van Schröders luchtvaartmaatschappij. Om onduidelijke redenen hielden B&W de schenking maandenlang voor zich. Pas in de week voor de onthulling eind mei '98, waarbij zelfs het Koninklijke Huis was vertegenwoordigd in de persoon van Prins Bernard, werden de gemeenteraadsleden in beslotenheid geïnformeerd. De uitnodiging voor de feestelijkheden hadden ze toen al in de bus. De raad voelde zich overvallen. Uit protest ontbraken alle raadsleden tijdens de onthulling die nota bene door Schröder zelf werd verricht en waarvoor nog geen vergunning was verstrekt. Van het college was de christen-democraat Casper Stevens absent. De andere wethouders en toenmalig burgemeester H. Kamphuis waren wel aanwezig. In de weken die volgden moest het college diep door het stof. Om te verklaren waarom de raad pas zo laat werd geïnformeerd werd gesteld dat langs de Amstel een afgietsel stond, à zesduizend gulden, en dat het origineel (à 30.000 gulden) in het hoofdkantoor van Martinair zou komen te staan. Hoewel deze bewering werd gestaafd door een verklaring van de kunstenaar Pieter de Monchy, kwam het de raad nogal gekunsteld over omdat daarmee ook de meldingsplicht voor de schenking aan de raad werd omzeild. De raad veronderstelde een een-tweetje tussen de initiatiefnemer en het college omdat het eren met beelden van nog levende personen zeer ongebruikelijk is. Ook werd gewezen op de kosten voor onderhoud. (Bron: Amstelveens Nieuwsblad, 7 maart 2007) |
|
Foto's Martinair vliegtuigen: Roeland Koning |
Alle KLM Boeing 787 vliegtuigen
Klik hier voor: Schiphol
Klik hier voor: Vliegangst
Klik hier voor: Vliegtuigen en vogels
Klik hier voor: Vliegtuig naast de baan
Klik hier voor: Schiphol Oost
Klik hier voor: Luchtvaartshow
Klik hier voor: Foto Schipholbrand
Klik hier voor: Spottersplek, Vliegtuigspotters, Polderbaan
Klik hier voor: Luchtvaartshow Schiphol
Vliegtuigen op Schiphol en vogels
Foto's van Amsterdam © Roeland Koning please read our copyright statement