MARTINAIR VLIEGTUIGEN

Update: 20-06-2017

Martinair werd op 24 mei 1958 opgericht door luchtvaartpionier Martin Schröder. De maatschappij droeg in die tijd nog niet de huidige naam, maar de naam Martin’s Air Charter (MAC). Op 23 september 2010 werd bekend gemaakt dat Martinair vanwege een gebrek aan schaalgrootte zal stoppen met haar passagiersvervoer en zich zal concentreren op vrachtvervoer per november 2011. Gedurende het jaar werden de passagiersactiviteiten afgebouwd, de vloot en het aantal bestemmingen werden gereduceerd. In juli 2014 werd openbaar dat Air France-KLM Martinair Cargo in de verkoop wil doen. Alle MD11 toestellen zijn inmiddels uitgefaseerd/

 
Het boek MD-11 Aviation Legend is uit. De Presentatie was bij WINGS op  Schiphol Oost.  Journaliste Lieneke Koornstra met het boek en de poster. Foto 27-01-2017.

 

Martin Schröder met het boek Martinair  MD-11 Aviation Legend. Foto 27-01-2017

 

 
PH-MPS, bouwjaar 1990 als passagiersvliegtuig voor Singapore Airlines, daarna vloog ze voor Boeing zelf en vervolgens voor Air India en getransformeerd tot cargo vliegtuig in 2008 voor Martinair.
Martinair Cargo Boeing 747-412BCF de PH-MPS kwam uit Aguadilla. Foto 02-03-2017.

 

Martinair Cargo Boeing 747-412BCF de PH-MPS  komt uit Aguadilla/Rafael Hernandez, fot 28-02-2017.

 

Martinair Cargo Boeing 747-412BCF de PH-MPS  komt uit Aguadilla/Rafael Hernandez, fot 28-02-2017. Tik op de foto voor een twee maal zo grote.

 

Martinair Cargo Boeing 747-412BCF de PH-MPS  komt uit Aguadilla/Rafael Hernandez, fot 28-02-2017. Tik op de foto voor een twee maal zo grote.

 

Het werkpaard Cargo Boeing 747-412BCF de PH-MPS van Martinair vliegt naar Miami. Foto 22-10-2016. Deze foto is twee keer zo groot te klikken. 

 

Martinair Cargo Boeing 747-412BCF de PH-MPS komt uit Buenos Aires, Quito, Rafael Hernande en Sao Paulo. Foto 01-10-2016.

 

Martinair Cargo Boeing 747-412BCF de PH-MPS komt uit Buenos Aires, Quito, Rafael Hernande en Sao Paulo. Foto 01-10-2016. Deze foto is twee keer zo groot te klikken. 

 

Martinair Cargo Boeing 747-412BCF de PH-MPS. Foto 01-10-2016

 

Martinair Boeing 747-412BCF de PH-MPS, kwam deze ochtend uit Bogota, Guatemala en Rafael Hernande en werd begeleid door een meeuw. Foto 26-06-2016.

 

Martinair Boeing 747-412BCF de PH-MPS. Twee tellen later is de meeuw rechts in beeld bijna de foto uitgevlogen. Foto 26-06-2016

 

Martinair Boeing 747-412BCF de PH-MPS kwam uit Entebbe en Nairobi. Foto 09-12-2015

 

Martinair's Boeing 747-412BCF de PH-MPS uit 1990 vliegt sinds augustus weer in de Martinair kleuren. Hier op weg naar Khartoum. Foto 08-09-2015

 

Martinair's Boeing 747-412BCF de PH-MPS uit 1990, een in 2008 omgebouwd oorspronkelijk passagiersvliegtuig en nu een cargo toestel, vliegt hier in een "Safari Connection" uitmonstering. KLM en partnermaatschappij Kenya Airways startten in 2012 gezamenlijk een luchtvrachtverbinding tussen China en Afrika. De zogeheten Safari Connection verbindt China's belangrijkste industriële zone Guangdong met de Keniaanse hoofdstad Nairobi. De vluchten werden uitgevoerd met een toestel van Martinair. China investeert momenteel veel in Afrika. Foto 07-10-2014

 

De PH-MPS remt op de natte Polderbaan. Foto 07-10-2014

 

 

PH-CKA, bouwjaar 2003, De Eendracht

KLM Cargo Boeing 747-406ERF, de PH-CKA vliegt voor Martinair en komt hier uit Quito, Rafael Hernande, Santiago en Sao Paulo. Foto 04-11-2016. Alle KLM 747 Boeings

 

Boeing werkpaard 747-400ERF, de PH-CKA landt met vracht uit Quito, Rafael Hernande, Santiago en Sao Paulo op de Polderbaan. Foto 16-10-2016. Alle KLM 747 Boeings

 

KLM Cargo Boeing 747-403ERF, de PH-CKA vliegt voor Martinair met vracht uit Buenos Aires, Quito, Rafael Hernande en Sao Paulo. Foto 13-08-2016.  Alle KLM 747 Boeings

 

De Boeing 747-400ERF, de PH-CKA, "De Eendracht" in de KLM Cargo kleuren komt met vracht voor Martinair uit: Buenos Aires, Miami, Quito en Sao Paulo en vliegt 's avonds al weer naar Johannesburg. Foto 18-02-2016

 

Werpaard, de Boeing 747-400ERF, de PH-CKA in de KLM Cargo kleuren vliegt met vracht voor Martinair vanuit: Miami, Quito, Santiago en Sao Paulo. Foto 24-01-2016. Alle KLM 747 Boeings

 

KLM Cargo Boeing 747-406ERF de PH-VKA lijkt al een meer dan een jaar niet gewassen te zijn. Hier komt het werkpaard met vracht uit Buenos Aires, Miami, Quito en Sao Paulo. Foto 25-11-2015. Alle KLM 747 Boeings

 

KLM Cargo Boeing 747-406ERF vliegt vracht voor Martinair Cargo. Hier de PH-CKA afkomstig van Buenos Aires, Miami en Quito  Foto 26-07-2015

 

Hier landt op 25-06-2015 de 747-406ERF met de vrachtdeur (zichtbaar) in de neus, de PH-CKA voor Martinair Cargo vanuit Miami, Quito, Santiago en Sao Paulo.

 

Hier landt de 747-406ERF vrachtdeur (zichtbaar) in de neus, de PH-CKA voor Martinair Cargo vanuit Bahrain, Dubai en Nairobi  op Schiphol. Er vliegen nog maar drie van de KLM geleasde  Boeing 747 toestellen met KLM Cargo registratie en uitmonstering en één met Martinair Cargo uitmonstering (Safari Connexion, de PH-MPS). Foto 01-02-2015.

 

 

PH-CKB. bouwjaar 2003 Leeuwin

KLM Cargo Boeing 747Fi De PH-CKB komt met vracht voor Martinair Cargo uit Nairobi in het regenachtige Nederland. Foto 28-02-2017. Vliegtuigen Martinair

 

Martinair Cargo met de KLM Cargo Boeing 747, de Leeuwin PH-CKB staat bijna aan de grond vanuit Johannesburg, 's avonds vliegt ze daar weer naar terug. Foto 06-12-2016.

 

Martinair Cargo met de KLM Cargo Boeing 747, de Leeuwin PH-CKB landt vanaf Buenos Aires, Quito, Rafael Hernande en Sao Paulo  op Amsterdam Schiphol. Foto 15-10-2016. Deze foto is twee keer zo groot te klikken. 

 

Martinair Cargo met de KLM Cargo Boeing 747 de PH-CKB komt aangeraasd uit zonniger oorden dan de Polderbaan van Schiphol, Foto 15-10-2016. Alle KLM 747 Boeings

 

KLM Cargo Boeing 747-400ER, de PH-CKB is in dienst bij Martinair. Hier landt het vanuit Miami, Quito, Santiago, Sao Paulo. Foto 31-01-2016.

 

KLM Cargo Boeing 747F, de PH-CKB is in Miami, Quito, Santiago en Sao Paulo geweest en zal die avond naar Johannesberg vertrekken. Foto 06-12-2015.

 

Hij is fijn, KLM Cargo Boeing 747F, de PH-CKB staat na een vlucht voor Martinair Cargo weer aan de grond aan het einde van een een vlucht uit Buenos Aires, Miami, Quito en Sao Paulo. Foto 11-11-2015.

 

KLM Cargo Boeing 747F, de PH-CKB, raast over de drempel van de Polderbaan. Foto 11-11-2015.

 

KLM - Martinair PH-CKB een Boeing 747-406 ERF ("Leeuwin", bouwjaar 2003) komt uit Zuid-Amerika: Bogota, Buenos Aires, Miami, Quito, Sao Paulo. Je krijt vauit deze hoek een goed idee hoe lang dit toestel is. Foto 30-05-2015.

 

PH-CKB een Boeing 747-406 ERF ("Leeuwin", bouwjaar 2003). De 747 Cargo (Extended Range Freighter) kan max. 112.760 kg. lading meenemen. KLM zelf vervoert zelf vracht in 747 toestellen die tegelijk passagiers èn vracht mee kunnen nemen. (Boeing 747-400M (combi, gecombineerd passagiers- en vrachtvervoer, vrachtdeur in romp links) Foto 18-02-2015.

 

 

PH-CKC, bouwjaar 2004, De Oranje

KLM  Cargo Boeing 747-400ERF, komt met vracht voor martinair uit: Aguadilla/Rafael Hernandez. foto 18-06-2017.Klik op de foto voor een grotere.Alle KLM Boeing 747- 400 toestellen
KLM Boeing 747F PH-CKC vliegt vracht voor Martinair.. Hier landt het toestel vanuit Aguadilla / Rafael Hernandez. Foto 19-03-2017.

 

KLM Boeing 747F vliegt vracht voor Martinair. Hier landt het toestel vanuit Aguadilla/Rafael Hernandez. Foto 19-02-2017. Aan haar uiterlijk kan je zien dat ze een echt werkpaard is. Klik op de foto voor een twee keer zo grote. Alle KLM 747 Boeings

 

Vlak na het vertrek van de KLM Boeing BFD naar haar laatste rustplaats steeg van de Buitenveldertbaan (09) KLM Cargo Boeing 747, de PH-CKC, voor een tocht naar Cairo namens Martinair Cargo op. Foto 06-02-2017. Alle KLM 747 Boeings

 

KLM Cargo Boeing 747-4067ERF (Extended Range Freigter) de PH-CKC vliegt voor Martinair Cargo naar Guatemala. Foto 15-09-2016. Alle KLM Boeing 747-400 toestellen

 

KLM Cargo Boeing 747-4067ERF (Extended Range Freigter) de PH-CKC vliegt voor Martinair Cargo met vracht vanuit Buenos Aires, Miami, Quito, Sao Paulo. Foto 18-11-2015.

 

KLM Cargo Boeing 747-4067ERF (Extended Range Freigter) de PH-CKC vliegt voor Martinair Cargo met vracht vanuit Buenos Aires, Miami, Quito en Sao Paulo. Foto 07-11-2015. Klik op de foto voor een twee maal zo groot beeld.

 

KLM Cargo Boeing 747-400 ERF (Extended Range Freigter) de PH-CKC. Foto 31-05-2015. Klik op de foto voor een grote van 60 cm.

 

KLM Cargo Boeing 747-400 ERF (Extended Range Freigter) de PH-CKC met de naam "Orange" komt uit Miami, Quito, Santiago, Sao Paulo en vliegt 's avonds door naar Johannesburg,  Foto 31-05-2015.

 

KLM Martinair Cargo Boeing 747-400 ERF (Extended Range Freigter) de PH-CKC met de naam "Oranje" stamt uit 2004 en voert een vlucht uit voor Martinair  (vrachtversie, overigens met het korte bovendek en opklapbare neus). Het toestel landt hier op een Polderbaan in de regen. Het komt uit warmere en drogere streken: Entebbe, Khartoum, en Nairobi. Foto 08-10-2014. Klik op de foto voor een veel grotere foto.

 

 

PH-CKD, bouwjaar 2007

KLM Cargo 747-406ERF (bouwjaar 2007) met de naam "Het wapen van Amsterdam" vliegt nu voor Martinair als PH-CKD. Z is op weg naar het Russische Almaty (Alma Ata) Foto 25-06-2014, Per 17-02-2015 vliegt deze kist voor Air Bridge Cargo als: VQ-BWW

 

 

PH-MCP, bouwjaar 1994; uit dienst 07/2016

Martinair vrachttoestel MD11, de PH-MCP maakte deze dag haar allerlaatste reis via Maiami naar het vliegtuig kerkhof in de woestijn van Victorville. Het kwam in 1994 in dienst als eerste MD11 voor Martinair. Dit was tevens het allerlaatste vertrek van een Nederlandse MD11 op Schiphol. Links bovenin op de foto vliegt een meeuw mee. Foto 08-07-2016

 

Martinair vrachttoestel MD11, de PH-MCP. Afschijd van een tijdperk. De meeuw lijkt haast een aureooltje. Foto 08-07-2016

 

Vertrek Martinair Cargo MD11, de PH-MCP. Foto 08-07-2016.  De Foto is twee keer zo groot te klikken. 

 

Martinair Cargo MD11, de PH-MCP, banking naar links. Foto 08-07-2016

 

Martinair Cargo MD11, de PH-MCP verdween in de wolken. Het toestel bleef op 300 meter hoogte vliegen en keerde om naar Schiphol. Foto 08-07-2016

 

Martinair Cargo MD11, de PH-MCP maakte nog even een low pass boven Schiphol Oost en gaf daarna vol gas naar de USA. Talloze vliegtuigspotters deze ochtend konden dit enorm waarderen. Klasse Martinair en die hele stoere piloot. Foto 08-07-2016

 

Laatste foto van de Martinair Cargo MD11, de PH-MCP, begeleid door ganzen naar haar einde. Foto 08-07-2016

 

Het einde van een tijdperk kondigt zich aan. De allerlaatste commerciële landing op Schiphol van een MD11 van Martinair. De PH-MCP landt vanuit Bogota, Rafael Hernande, Miami, en London Stansted, Foto 27-06-2016. De Foto is twee keer zo groot te klikken.

 

MD11 van Martinair. De PH-MCP landt vanuit Bogota, Rafael Hernande, Miami, en London Stansted, Foto 27-06-2016. De Foto is twee keer zo groot te klikken.

 

MD11 van Martinair. De PH-MCP  Foto 27-06-2016.

 

Martinair MD11, de PH-MCP.  Het toestel kwam hier uit Bogota en Miami. Foto 13-04-2016.

 

De tot vrachtvliegtuig omgebouwde Martinair MD11, de PH-MCP vliegt nog heel eventjes rond voordat het naar een vliegtuigkerkhof in de VS zal vliegen. Het toestel kwam hier uit Bogota en Miami. Foto 13-04-2016.

 

Martinair MD11 CF(ER), de PH-MCP. Hier vertrekt het naar Miami. Foto 25-02-2016

 

Martinair MD11 CF(ER), de PH-MCP (uit 1994) vliegt in haar nadagen. Het toestel vervoert vracht maar de raampjes zijn niet weg gewerkt. Hier vertrekt het naar Miami. Foto 25-02-2016. Klik op de foto voor een twee keer zo grote plaat.

 

Martinair Cargo MD11, de PH-MCP vliegt naar Zuid-Amerika via Miami. Foto 10-09-2015. Dit toestel moest op 17-11-2015 vliegend naar Miami boven de Noordzee rechtsomkeert naar Schiphol maken vanwege problemen met motor 2.

 

Martinair vrachttoestel MD11, de PH-MCP. Foto 10-09-2015

 

Martinair Cargo MD11, de PH-MCP raast over de startbaan op weg naar verre oorden. Foto 05-04-2015

 

Martinair Cargo MD11 de PH-MCP komt vanaf Bogota, Buenos Aires, London Stansted en Rafael Hernande. Foto 07-02-2015

 

Martinair MD11 de PH-MCP komt in de regen vanuit Bogota, Rafael Hernande en Santiago.Foto 17-12-2014

 

Martinair Cargo vliegt met een voor vracht getransformeerde MD11 (CF-ER) uit 1994 de PH-MCP naar Nairobi. Foto 25-06-2014

 

Martinair Cargo MD11-CF, de PH-MCP start voor een vliegreis via Miami naar Santiago in Chili. Foto 12-03-2013

 

De MD-11CF ER: PH-MCP (uit 1994) is al met de neuswielen los van de grond op de Polderbaan. 12-03-2013

 

De MD-11CF: PH-MCP los van de Polderbaan op 12-07-2013

 

PH-MCP is vanuit Puerto Rico, via London Stansted naar Schiphol gevlogen. Foto 16-10-2013

 

 
PH-MCR, bouwjaar 19954; uit dienst 03/2015
Deze ochtend werd er afscheid genomen van Martinair MD11, de PH-MCR. Het toestel werd voor Douane invoer eerst naar Chicago gevlogen en vertrekt dan voor haar laatste reis naar de Mojave woestijn. De PH-MCT ging haar in 2013 voor. Foto 06-09-2015

 

De PH-MCR kwam gewoonlijk gesproken vol met vracht vrij laat van de baan. Nu deed ze een Fokkertje F70 na. Een aantal fotografen had dus het nakijken. Foto 06-09-2015

 

Laatste 24 uur op Amsterdam Schiphol voor Martinair cargo MD11 PH-MCR (Convertible Freighter, Extended Range), bouwjaar 1995. Dit toestel zal de volgende dag vertrekken naar Chicago voor douane formaliteiten voor de invoer van het toestel in de USA en daarna naar haar laatste rustplaats Mojave doorvliegen. Foto 05-09-2015

 

Martinair cargo MD11 PH-MCR. Foto 05-09-2015. Foto kan je veel groter klikken.

 

Martinair cargo MD11 PH-MCR, de middelste staart motor. Foto 05-09-2015.

 

Martinair cargo MD11 PH-MCR, de middelste staart motor. Foto 05-09-2015

 

Martinair cargo MD11 PH-MCR vertrekt op een koude sombere maartse namiddag met vracht naar Buenos Aires. Foto 14-03-2015. Dit toestel werd buiten dienst gesteld op 22-03-2015.

 

Martinair cargo's MD11 PH-MCR in de regen op de Polderbaan van Schiphol. Foto 13-01-2015

 

Martinair cargo's MD11 PH-MCR landt vanuit Cairo en vertrekt de volgende dag naar Bogota. Foto 13-01-2015

 

Martinair Cargo MD11 PH-MCR komt uit o.a. Lima, een half uurtje vroeger aan, vlak voor de flinke regen. Foto 11-10-2014

 

Martinair Cargo McDonnell Douglas MD-11CF ER; PH-MCR komt met vracht  via Bogota en Miami van het Rafael Hernández Airport in Puerto Rico. Foto 20-12-2013
Martinair Cargo McDonnell Douglas MD-11CF ER; PH-MCR, verbrandt rubber op de landingsbaan. Ze komt met vracht  via Bogota en Miami van het Rafael Hernández Airport in Puerto Rico. Foto 20-12-2013

 

Martinair Cargo McDonnell Douglas MD-11CF ER; PH-MCR, bouwjaar 1995 met vracht op weg naar Miami om dan weer door te vliegen naar Santiago in Chili; 28-03-2012

 

Martinair Cargo MD-11 F (CFER) PH-MCR, (Convertible Freighter, Extended Range) met een aanpasbaar interieur dat afwisselend ingericht kan worden voor vracht en passagiers is net afkomstig uit Ecador, Quito  en staat nu voor de onderhoudshangar van Martinair op Schiphol Oost;  Martinair vervoert sinds 2012 nog alleen maar vracht 27-02-2012

 

Martinair Cargo MD-11 F (CFER) PH-MCR, op 22-09-2012

 

Martinair Cargo MD-11 F (CFER) PH-MCR, op 27-02-2012 voor de Martinair hangar.

 

 
PH-MCS, bouwjaar 1996bouwjaar 1994; uit dienst 03/2015
Martinair' Cargo MD11, de PH-MCS is even uit de Martinair hangard gereden om plek te maken voor werkzaamheden aan een ander toestel. Ze staat te wachten op de dingen die gaan komen. Ze is buiten operationele dienst gesteld en vertrok op 01-04-2016 voor het laatst van Schiphol naar het Mojave vliegtuig kerkhof in Victorville. Foto 08-10-2015. Het toestel heeft hierna nog voor Fed-Ex de registratie N68089 gekregen en wordt waarschijnlijk nu voor de onderdelen gebruikt.

 

Martinair' Cargo MD11, de PH-MCS is uit de operationele dienst genomen en staat nu te wachten op wat gaat komen. Schiphol Oost. Foto 04-04-2015. Deze kist werd uit bedrijf genomen op 28-03-2015

 

Martinair Cargo MD11 vrachttoestellen vliegen in hun nadagen. Hier komt de PH-MCS thuis vanuit Miami, Quito en Sao Paulo rnaar vliegt 5 uur later weer terug. Foto 06-03-2015.

 

Martinair MD11 de PH-MCS komt vanaf Curitiba, Miami, Quito, Sao Paulo, foto 17-12-2014

 

Hups, naar Miami, Martinair Cargo' MD-11CF - MSN 48617  PH-MCS (1995) op de Polderbaan van Schiphol. 07-03-2013

 

Martinair Cargo' MD-11CF - MSN 48617  PH-MCS (1995) op de Polderbaan van Schiphol. 02-03-2013

 

Martinair MD11 PH-MCS op 18-05-2005 start vanaf de Kaagbaan. Dit toestel werd in maart 2015 als omgebouwd vrachttoestel buiten bedrijf gesteld.

 

 

PH-MCU, bouwjaar 1996; uit dienst 06/2016
Martinair cargo MD11, de PH-MCU, de Prinses Maxima op weg naar Miami. Foto 27-02-2016. PH-MCU was naast PH-MCW het enige nieuw gebouwde MD-11 vrachttoestel dat Martinair in ontvangst nam. Het vloog naar haar laatste rustplaats n Victorville in de USA op 01-07-2016. Hierna voor Fed-Ex nog de registratie N68091 gekregen.

 

Martinair cargo MD11, de PH-MCU op weg naar Miami. Foto 27-02-2016

 

Martinair MD11, de PH-MCU, foto 21-10-2015

 

Martinair MD11, de PH-MCU komt uit Bogota, Rafael Hernande en London Stansted, Foto 21-10-2015.

 

Martinair cargo MD11, de PH-MCU. Foto 18-03-2015.

 

Martinair cargo MD11, de PH-MCU is bezig met de landing. Foto 05-03-2015. De foto is twee maal zo groot te klikken.

 

Martinair Cargo MD11 de PH-MCU (Prinses Maxima) stamt uit eind 1996 toen het in gebruik genomen werd als passagiersvliegtuig. Martinair heeft op het moment dat ik deze foto maakte nog 6 MD11kisten in dienst. Hoe lang nog is de vraag. De vrachtdivisie van de KLM waar Martinair toe behoort staat zwaar onder druk. De MD11 kan max. 82.000 kg vracht vervoeren. In principe worden deze toestellen in 2016 uitgefaseerd, maar wellicht een aantal sneller. Foto 18-02-2015

 

Martinair Cargo MD11 de PH-MCU (Prinses Maxima) Foto 17-02-2015

 

Martinair MD11 de PH-MCU  "Maxima" komt van Buenos Aires, Quito, en Rafael Hernande, Het vliegtuig vliegt binnen 5 uur naar Miami. Foto 31-01-2015

 

Martinair MD11 de PH-MCU  raast over de Polderbaan. Foto 31-01-2015. Klik op de foto voor een veel groter beeld.

 

Martinair Cargo MD11F; PH-MCU de Prinses Maxima dateert uit 1996 en landt hier vanuit Chicago. Foto14-01-2015

 

Martinair cargo MD11, de PH-MCU op weg naar Miami. Foto 06-12-2014.

 

Het werd met de minuut donkerder. Deze MD11 van Martinair PH-MCU, Prinses Maixima heeft er een aardige vlucht op zitten, Lima, London Stansted, Rafael Hernande (Puerto Rico) en Santiago in Brazilië alvorens te landen op regenachtig Schiphol. Foto 15-11-2014

 

Martinair Cargo MD11F; PH-MCU is aan de grond. Foto 08-10-2014. Klik op de foto voor veel grotere.

 

Martinairs 'Prinses Maxima' MD-11F; PH-MCU  uit 1996 landt in Amsterdam  vanuit Puerto Rico en vliegt dezelfde dag weer naar Miami. Foto 19-09-2013

 

Martinairs' Maxima PH-MCU (uit 1996) vertrekt van Amsterdam naar Seattle; 26-02-2012

 

Martinair Cargo McDonnell Douglas MD-11F,  PH-MCU, de Prinses Maxima, gebouwd in 1996 landt in Amsterdam afkomstig uit Miami, foto 20-02-2012

 

 

PH-MCW, bouwjaar 1998; uit dienst 03/2016
Martinair Cargo MD11, de PH-MCW met de naam: "Martin Schröder" vloog met lading vanuit Bogota, Rafael Hernande en een tussenlanding in London Stansted. Foto 17-02-2016. Klik op de foto voor een twee keer zo grote plaat. Op 05-03-2016 is dit toestel via Miami naar het vliegtuigkerkhof Mojave Air and Spaceport gevlogen om nooit meer te gaan vliegen. PH-MCW was naast dePH-MCU het enige nieuw gebouwde MD-11 vrachttoestel dat Martinair kocht en was het laatste vliegtuig dat Martinair aangeschaft heeft.

 

Martinair Cargo MD11, de PH-MCW met de naam: "Martin Schröder" kwam van Bogota en Miami. Foto 09-12-2015

 

Martinair Cargo MD11, de PH-MCW, foto 03-08-2015

 

Martinair Cargo MD11, de PH-MCW met de naam: "Martin Schröder" kwam vanaf Bogota, Rafael Hernande en Londen Stansted een uurtje eerder binnen dan gedacht. Foto 03-08-2015

 

Martinair Cargo MD11, de PH-MCW. Foto 03-08-2015

 

De MD11 PH-MCW van Martinair de "Martin Schröder" uit 1999 op de Polderbaan. Dit vrachttoestel vloog in het begin van zijn carrière als passagiersvliegtuig. Foto 29-04-2015

 

De MD11 PH-MCW van Martinair komt uit Bogota, London Stansted, Rafael Hernande. Foto 29-04-2015

 

De MD11 PH-MCW van Martinair Cargo landt op Schiphol. Foto 22-02-1015. De foto is twee maal zo groot te klikken.

 

De MD11 PH-MCW van Martinair de "Martin Schröder"  keert terug op het nest. Foto 17-01-2015. De foto is twee maal zo groot te klikken.

 

Martinair Cargo MD11-F "PH-MCW" Bouwjaar 1998 komt uit Aquadilla (Puerto Rico) via Londen naar Schiphol. Foto 05-05-2014

 

Martinair Cargo MD11-F "PH-MCW" uit 1998 vliegt via Miami naar Buenos Aires; foto 06-06-2013

 

'S Nachts nog in Quito en Miami en daarna overdag onderhoud aan de MD11F Martinair cargo "Martin Schröder" PH-MCW, bouwjaar 1998 op Schiphol Oost  , foto 05-09-2012

 

PH-MCY, bouwjaar 1991; uit dienst 12/2015
Martinair Cargo MD11 PH-MCY stijgt 52 minuten later dan gepland op voor het laatst van Schiphol 's Kaagbaan. Foto 19-12-2015.

 

Martinair Cargo MD11 PH-MCY in de lucht voor haar laatste vlucht naar de overkant van de grote plas. Foto 19-12-2015

 

Martinair Cargo MD11 PH-MCY knipoogt nog even en voordat ze voorgoed uit ons land uit ons land verdwijnt. Foto 19-12-2015. Klik op de foto voor een twee keer zo grote.

 

De drie motorige Martinair Cargo MD11 PH-MCY wordt op Zaterdag 19-12-2015 geschiedenis. Het toestel wordt om 15:00 uur gaat om 15.00 uur naar Miami voor een laatste vrachtvlucht. In tegenstelling tot haar zustertoestel PH-MCT die daar al ruim 2 jaar staat - zal ze de volgende dag doorvliegen naar Mojave Air and Space Port in Californië om te worden gekanibaliseerd. Dit toestel is de enige MD-11 die niet rechtstreeks vanuit de fabriek aan Martinair geleverd werd. Nadat ze in februari 1991 haar eerste vlucht maakte, werd PH-MCY op 22 april als passagiersvliegtuig HB-IWC aan Swissair geleverd. Op 15 april 2004 vertrok de MD-11 vanuit Zürich naar Naples in Florida.  Hier werd het toestel omgebouwd naar vrachttoestel en werd de cargo-deur geïnstalleerd. (Bron: Piet, wat weet ie niet op het Luchtvaar forum) Foto 24  uur voor het geplande vertrek. 18-12-20-15.

 

Martinair Cargo MD11 PH-MCY. foto 18-12-2015.

 

Martinair Cargo MD11 PH-MCY. foto 18-12-2015.

 

Martinair Cargo MD11 PH-MCY komt terug uit Bogota, London Stansted, Rafael Hernande, Foto 18-11-2015.

 

Martinair Cargo MD11 PH-MCY landt op een reeds natte Polderbaan van Schiphol vanuit Miami, Quito en Sao Paulo in Brazilië waar op dit moment dankzij een langdurige droogte een enorme waterschaarste heerst. Foto 11-10-2014.

 

Martinair Cargo MD11-F "PH-MCY" verbrandt rubber van de banden tijdens de landing op de Poldewrbaan. Foto 16-07-2014. Klik op de foto voor een drie keer grotere.

 

Martinair Cargo MD11-F "PH-MCY" Bouwjaar 1991, landt vanaf Miami, Quito en Sao Paulo. Vrachtvervoerder Marinair staat nu met zijn oude MD-11 toestellen door eigenaar KLM Air-France in de verkoop. Foto 11-07-2014.

 

Martinair MD-11CF: PH-MCY komt met vracht uit Nairobi, Kenya. Foto 23-02-2014.

 

Martinair Cargo MD11-F "PH-MCY" Bouwjaar 1991 is een voor vracht omgebouwd passagierstoestel, oorspronkelijk van Swissair (HB-IWC). Als je op bovenstaande foto klikt en inzoomt tot maximale grootte kan je de weggewerkte raampjes  duidelijk zien. Foto 28-07-2013.

 

Op de dag dat de laatste passagiersvlucht door Martinair werd uitgevoerd, landde deze MD 11 cargo, de PH-MCY in het late middag zonnetje op Schiphol, het toestel is 61 meter lang en heeft een max. bereik van 8415 km. Foto 31-10-2011.

 

Beeld van uchtvaartpionier Martin Schröder. Onthuld ter gelegenheid van het 40-jarig bestaan van Martinair Holland
op 24 mei 1998. Beeldhouwer: Pieter de Monchy. Foto 23-04-2016. Martin Schröder is een van de weinige mensen waarvan tijdens zijn leven al twee beelden van zijn.
Martin Schröder met het boek Martinair  MD-11 Aviation Legend. Foto 27-01-2017.

De geschiedenis rond het borstbeeld van de luchtvaartpionier is een vileine. Het toenmalige (VVD-CDA-PvdA) college van B&W kreeg het beeld begin 1998 geschonken door Schröders vriend en makelaar Cor van Zadelhoff onder voorwaarde dat het geplaatst zou worden nabij het geboortehuis van Schröder aan de Amsteldijk-Zuid, de huidige plek. Aanleiding was het veertigjarig jubileum van Schröders luchtvaartmaatschappij.

Om onduidelijke redenen hielden B&W de schenking maandenlang voor zich. Pas in de week voor de onthulling eind mei '98, waarbij zelfs het Koninklijke Huis was vertegenwoordigd in de persoon van Prins Bernard, werden de gemeenteraadsleden in beslotenheid geïnformeerd. De uitnodiging voor de feestelijkheden hadden ze toen al in de bus. De raad voelde zich overvallen.

Uit protest ontbraken alle raadsleden tijdens de onthulling die nota bene door Schröder zelf werd verricht en waarvoor nog geen vergunning was verstrekt. Van het college was de christen-democraat Casper Stevens absent. De andere wethouders en toenmalig burgemeester H. Kamphuis waren wel aanwezig.

In de weken die volgden moest het college diep door het stof. Om te verklaren waarom de raad pas zo laat werd geïnformeerd werd gesteld dat langs de Amstel een afgietsel stond, à zesduizend gulden, en dat het origineel (à 30.000 gulden) in het hoofdkantoor van Martinair zou komen te staan. Hoewel deze bewering werd gestaafd door een verklaring van de kunstenaar Pieter de Monchy, kwam het de raad nogal gekunsteld over omdat daarmee ook de meldingsplicht voor de schenking aan de raad werd omzeild. De raad veronderstelde een een-tweetje tussen de initiatiefnemer en het college omdat het eren met beelden van nog levende personen zeer ongebruikelijk is. Ook werd gewezen op de kosten voor onderhoud. (Bron: Amstelveens Nieuwsblad, 7 maart 2007)

Foto's Martinair vliegtuigen: Roeland Koning

Vliegtuigen 1

Vliegtuigen 2

Vliegtuigen 3

Vliegtuigen 4

Vliegtuigen 5

Vliegtuigen 6

Alle KLM 747 Boeings

KLM Boeing 777 vliegtuigen

Alle KLM Boeing 787 vliegtuigen

KLM Boeing 737 vliegtuigen

KLM Fokker F70 vliegtuigen

Transavia

Airbus A 318

Klik hier voor: Schiphol

Klik hier voor: Vliegangst

Klik hier voor:  Vliegtuigen en vogels

Klik hier voor:  Vliegtuig naast de baan

Klik hier voor: Schiphol Oost

Klik hier voor: Luchtvaartshow

Superburendagen

Brandweer Schiphol

Klik hier voor: Foto Schipholbrand

Klik hier voor:  Spottersplek, Vliegtuigspotters,  Polderbaan

Klik hier voor: Luchtvaartshow Schiphol

Vliegtuigen op Schiphol en vogels

Vliegtuig in de wolken

Vliegtuiginterieur

Vliegtuigstrepen

Haarlemmermeer

Brandweer Amsterdam, Schiphol

 

For info: info@studiokoning.nl  © Roeland Koning tel: 06-54623377

 

Contactinformatie
Sitemap
Fotoindex Studio Koning
Home

 

Foto index 1 Foto index 2 Foto Relax Pictures Fish Antiques and Arts
Pictures Wine Europe 1 Pictures Wine Europe 2 Pictures Wine Burgundy Pictures Wine Germany Pictures Wine Bordeaux
Picture wine Portugal Picture Portugal Douro Pictures Portugal Pictures wine Spain Foto Elzas
Foto Italië 1 Pictures wine Italy 2 Foto Italië 3 Foto Italië 4 Foto Toscane
Pictures Wine Loire Drinks Foto Frankrijk Pictures Sky Foto Bloemen
Horeca Amsterdam 1 Horeca Interieur 2 Horeca Interieur 3 Horeca Interieur 4 Pictures Holland
Foto Molens Foto Ziekenhuis Foto ziekenhuis 2 Foto Gezondheidszorg Veelluiken
Amsterdam 1 Eilanden AMSTERDAM NU Amsterdam 3 IJburg Amsterdam 4 Kinkerbuurt Amsterdam 5 Kinkerbuurt
Amsterdam  Stadsvernieuwing Amsterdam 7 Sneeuw Amsterdam 8 Oost Amsterdam 9 Winkels Amsterdam 10 Hoeken
Amsterdam 11 Sloten Amsterdam 12 Auto's Amsterdam 13 Diversen Amsterdam 14 Mensen Amsterdam 15 Mensen
Amsterdam 16 Boven Amsterdam 17 Torens Amsterdam 18 Diversen Amsterdam 19 OW Amsterdam 20 In actie
Amsterdam 21 graffiti Amsterdam Peperbussen Amsterdam Albert Cuyp Foto Amsterdam Oost Amsterdam De Pijp
Mooi Amsterdam Foto Onderwijs 1 Foto Onderwijs 2 Foto Onderwijs 3 Foto's Overigen 1
Foto' s Overigen 2 Foto Biesbosch Foto Duinen Sitemap Terug naar Studio Koning

Foto's van Amsterdam © Roeland Koning please read our copyright statement