ONBEKENDEGRACHT (NIEUWE) ACHTERGRACHT en omgeving |
|
|
|
![]() |
|
Gezicht over de Amstel naar (links) de 'Hooge Steenen Moolen' (afgebroken 1868) en (midden) het Paleis voor Volksvlijt en het in 1866 gedempte Amstelgrachtje. Foto ongeveer 1860 | |
![]() |
|
Gezicht over de Amstel naar het Paleis voor Volksvlijt 10 jaar later dan bovenstaande foto, de molen is afgebroken (1868). (Foto ongeveer 1870, A. Jager). Rechts Amstel 344, de Villa van A.W. van Eeghen (1867) naar een ontwerp van architect G.B. Salm, deels op de plek van het Amstelgrachtje. | |
![]() |
|
Foto op ongeveer dezelfde plek genomen als de foto hierboven, 50 haar later. Waar nu het gebouw van Mc Kinsey staat bevond zich wat later dan de foto uit 1860 de villa van A.W. van Eeghen (koopman en voorzitter van de raad van toezicht van Artis) uit 1867 door architect G.B. Salm, Amstel 344. Vader Gerlof Salm ontwierp ook o.a. Paradiso en samen met zijn zoon Abraham nog de de Keizersgrachtkerk en het NIOD, Herengracht 380-382 en ook het Aquariumgebow van Artis en de Wintertuin Krasnapolsky, Zie de foto hieronder. Foto 06-01-2016 | |
![]() |
|
Paleis voor Volksvlijt, rechts de Hoge Sluis over de Amstel die de Sarphatistraat verbindt, let eens op de fraaie villa aan de overkant van de Amstel. Oude ansichtkaart van voor 1906. De tram is al electisch, zie de palen voor de bovenleiding. Het Paleis stond in de as van de Sarphatistraat en dus meer naar de Utrechtsestraat gelegen dan de Nederlandse Bank nu. Rechts van de brug de villa van Van Eeghen. | |
![]() |
|
De Achtergracht, gezien vanaf de Amstel en Theater Carré foto 24-12-2015 | |
|
|
Onbekendegracht, vanaf de Nieuwe Achtergracht 28-06-2008 |
Achtergracht, huisje wijkverzorger, Amsterdam 2007 |
|
|
Maarten Jansz Kosterstraat, Voormalig Amstelgrachtje, 07-11-2008 |
Maarten Jansz Kosterstraat, voormalig Amstelgraachtje. |
Foto Amsterdam, Roeland Koning
Klik hier voor het
SarphatiparkFor info or order in 300 dpi:
info@studiokoning.nl Roeland Koning: (+31) 06-54623377© Roeland Koning
please read our copyright statement © Roeland Koning