Achter de gevels van de
GRACHTENHUIZEN van Amsterdam, interieurs |
Herengracht: |
 |
Herengracht 132,
klik voor meer |

|

|
Herengracht 168 |
Herengracht 168 |

|

|
Herengracht 168 |
Herengracht 168 |

|

|
Herengracht 168 |
Herengracht 168 |

|

|
Herengracht 168 |
Herengracht 168 |
 |
 |
Herengracht 172, Interieur
Bartolottihuis.
Klik voor veel meer beeldmateriaal. |

|

|
Herengracht 284, Van Brienenhuis |
Herengracht 284, Van Brienenhuis |
 |
Herengracht 284, Van Brienenhuis |
 |
Herengracht 284, Van Brienenhuis,
interieur |
 |
Herengracht 284, Van Brienenhuis,tuin
met tuinhuis. |
 |
Herengracht 286, Kunsthistorisch Instituut |
 |

|
Herengracht 314 |
Herengracht 314 |
 |
Herengracht 316 |

|

|
Cromhouthuizen: Herengracht
364-370 |
Cromhouthuizen: Herengracht
364-370 |

|

|
Achterkant
Cromhouthuis |
Cromhouthuizen
Herengracht 364-370 |
 |
Herengracht 366-368 |
 |
 |
Herengracht 380, het NIOD |
Herengracht 380, het NIOD |
 |
 |
Herengracht 380, het NIOD |
Herengracht 380, het NIOD;
"Kaartenbakken niet openen SVP" . |
 |
Het tuinhuis behorend bij Herengracht
384 |
 |
 |
Herengracht 386 |
Herengracht 386; geschilderd lederen behang en een authentieke vloer uit de 17e
eeuw |
 |
Interieur van Herengracht
408, Huis door Philip
Vingboons gebouwd. |
 |
Herengracht 448, het Huis
van Lennep. In 1671 werd het eerste pand gebouwd. Het 40 voet brede pand kreeg
een vierkante plattegrond. Omdat het huis relatief klein was, werd het in 1734
uitgebreid met een achterhuis. |
 |
 |
Herengracht 448 |
Herengracht 448, interieur. |
 |
Herengracht 458, Grisaille Jacob de Wit ( 1695 - 1754 ) |

|

|
Herengracht 458, Huis Goudstikker |
Herengracht 458, Huis Goudstikker |
 |
 |
Interieur Herengracht 470,
Goethe instituut. |
Het trappenhuis van Herengracht 470, Goethe instituut. |
 |
Herengracht 470: Trap Goethe Instituut |

|

|
Herengracht 476 |
Herengracht 476 |
 |

|
Herengracht 476, tuin |
Herengracht 476 |

|
Herengracht 476,
tuinhuis |
 |
 |
Herengracht 480,
grissaille |
Herengracht 480, het
kantoor van
Mr. Oscar Hammerstein |
 |
Muurbeeld,
Herengracht 480 |
 |
 |
Herengracht 481. Dit
dubbele grachtenhuis werd in 1668 gebouwd voor de vice admiraal en zeeheld Isaäc
Sweers. Plafondschildering in de stijl van Jacob de Wit met de apotheose van
Hercules. |
Stucwerk in de vier hoeken
van het plafond van de rechter achterkamer van Herengracht 481. |

|
Herengracht 497 |
 |
 |
Herengracht 500 |
Herengracht 500 |
 |
 |
Herengracht 500 |
Herengracht 500 |
 |
 |
Herengracht 500 |
Herengracht 500 |
 |
Herengracht 500, plafond |
 |
 |
Herengracht 502, klik op de foto voor meer exterieur foto's |
Herengracht 502, burgemeesterswoning |
 |
 |
Herengracht 502,
burgemeesterswoning |
Herengracht 502,
burgemeesterswoning |
 |
 |
Herengracht 502,
ambtswoning buremeester |
Herengracht 502,
ambtswoning buremeester |
 |
Herengracht 572 |

|

|
Herengracht 573 |
Tassenmuseum Herengracht 573 |

|

|
Herengracht 573 |
Herengracht 573 |
 |
Herengracht 573 |
 |
Herengracht 584, Stucplafond in huis, het toekomstige Waldorf Astoria Hotel.. Het oorspronkelijke pand dateert
uit 1665 |

|

|
Herengracht 605,
Willet Holthuysen |
Herengracht 605 |

|

|
Herengracht 605 |
Herengracht 605, Willet Holthuysen |
 |
 |
Tuin van Herengracht 605, Willet Holthuysen |
Tuin van Herengracht 605, Willet Holthuysen
Grachtentuinen |
|
|
Keizersgracht: |

|

|
Keizersgracht 123, Huis met de hoofden |
Keizersgracht 123, Huis met de hoofden |

|
Keizersgracht 141, Zuid-Afrikahuis |
 |
Een pareltje in de stad:
Het pand Keizersgracht 240 staat in een
bouwblok omsloten door Reestraat,
Prinsengracht en Berenstraat, dat deel
uitmaakte van de aanleg van de
grachtengordel in 1613. De percelen in het
blok werden overwegend bebouwd met
enkelvoudige, dus verhoudingsgewijs smalle
huizen, in dit geval een huis met een
breedte van zes meter bij een diepte van
twintig meter. De ligging van Keizersgracht
240 naast het hoekhuis met de Reestraat
bemoeilijkte de aanleg van een tuin. Het
feit dat het huis werd voorzien van een
achterhuis was onder de gegeven
omstandigheden al bijzonder. Het pand werd
in 1758 verbouwd en van een nieuwe gevel
voorzien die sindsdien geen noemenswaardige
veranderingen meer heeft ondergaan. Slechts
de deur en de indeling van de ramen zijn
negentiende-eeuwse invullingen. Ook de
interieurindeling is vrijwel ongewijzigd
gebleven.
Midden 18e eeuw kwam er een nieuwe voorgevel
voor het pand te staan.
In 1968 kwamen in de voorkamer bij het
verwijderen van de betengeling
behangselschilderingen tevoorschijn die uit
het laatste kwart van de achttiende eeuw
dateren. Behangselschilderingen waren in die
tijd zeer populair, maar zijn in de loop van
de negentiende eeuw op grote schaal uit de
grachtenhuizen verdwenen.
Het drie vensters brede huis heeft een
klokgevel versierd met voluten en een
natuurstenen omlijsting uitmondend in een
kuif. Voor- en achterhuis zijn van elkaar
gescheiden door een binnenplaats en
tussenlid met trappenhuis. Het voorhuis
bestaat uit een gedeeltelijk onderkelderd
souterrain, een bel-etage, twee
bovenverdiepingen en een zolder met
vliering. Het achterhuis was oorspronkelijk
als keuken in bedrijf, een grote raveling
geeft aan waar zich de stookplaats bevond.
Behangselschilderingen
Uniek zijn de behangselschilderingen in de
voorkamer op de bel-etage die vrijwel
ongeschonden bewaard zijn gebleven. De
schilderingen zijn rondom boven een lage
lambrisering aangebracht, ook de gangdeur is
in de schildering opgenomen. In de
voorstellingen zijn twee schilderkundige
genres met elkaar vermengd; dat van de
idealiserende landschapsschilderkunst en de
allegorie. Tussen bogen door kijkt de
beschouwer uit over een idyllisch bosrijk
landschap dat, naar de mode van de tijd, is
verfraaid met een bouwwerk uit de klassieke
oudheid, in dit geval een obelisk. De
allegorische voorstellingen op de voorgrond
verbeelden de verheerlijking van de
handelsstad Amsterdam. De stad wordt
gesymboliseerd door de Amsterdamse
stedenmaagd en het stadswapen, de
Mercuriusstaf verwijst naar de handel, de
bron van de Amsterdamse welvaart, uitgebeeld
in de vorm van de hoorn des overvloeds en
personificaties van de werelddelen die hun
waren de Amsterdamse stedenmaagd aanbieden.
Het thema wordt gecompleteerd door
voorstellingen van deugden en van kunsten.
Aan weerszijden van de dubbele deuren zijn
de deugden in grisaille zó bedrieglijk
natuurgetrouw geschilderd, waardoor het net
beelden in nissen lijken.
Bron website monumenten en archeologie van
de Gemeente Amsterdam.
Na vergelijking met de behangselschilderijen
aan de overkant op Keizersgracht 269, kan je
haast niet anders concluderen dat dit werk
moet zijn van Antonie Elliger (1701-1781).
Zie foto's hier iets verder onder.
|
 |
De Amsterdamse welvaart, uitgebeeld
in de vorm van de hoorn des overvloeds. Keizersgracht 240. |
 |
 |
De hoorn des overvloeds. Keizersgracht 240. |
de Amsterdamse stedenmaagd,
Keizersgracht 240 |
 |
 |
Behangselschildering, Keizersgracht 240. |
De werelddelen met rechts een
grissaille |
 |
De stad wordt gesymboliseerd door de
Amsterdamse stedenmaagd en het stadswapen, de Mercuriusstaf die verwijst naar de
handel en op haar hoofd de
Keizerskroon |
 |
De werelddelen gesymboliseerd
voorgesteld. vlnr. Europa met een kroon, Azië met een tulband, Amerika mrt een
tabaksrol en een indianentooi en Afrika met negers en een leuuw. |
 |
Aan weerszijden van de dubbele
deuren zijn de deugden in grisaille geschilderd, Keizersgracht 240 |
 |
 |
Keizersgracht 240, Trappenhuis en
gang naar achterhuis. |
 |
Keizersgracht 267 & 269,
tuin |
 |
Keizersgracht 269 |
 |
 |
Keizersgracht 269, Grachtenhuis
de Visscher. Behangselschilderingen van Willem Uppink.
De sobere lijstgevel van dit
pand verraadt niets van het buitengewone interieur dat erachter schuilgaat.
De vier belangrijkste ruimtes in het voor- en achterhuis werden in de
achttiende en negentiende eeuw uitbundig gedecoreerd met
behangselschilderingen op linnen. In totaal gaat het om dertig doeken, alle
nog in hun speciaal vervaardigde omlijstingen op de oorspronkelijke locatie.
Geen enkel ander Amsterdams woonhuis kan zich hierop beroemen. Zo bevat de
zaal in het achterhuis zeven doeken met de geschiedenis van Dido en Aeneas,
in 1736 geschilderd door Antonie Elliger. De taferelen worden van elkaar
gescheiden door twaalf Ionische pilasters. Willem Uppink maakte in 1812 een
serie landschappen voor de toenmalige studeerkamer, geïnspireerd op de
Gouden Eeuw. De eetkamer toont van zijn hand onder meer rivierlandschappen
uit 1820, met de buitenplaats Hofwerk bij Breukelen, een classicistisch
tuinpaviljoen en een thee drinkende familie. Ook de muziekkamer heeft
landschappen van Uppink. |
 |
Keizersgracht 269, Dido en
Aeneas, in 1736 geschilderd door Antonie Elliger |
 |
 |
Keizersgracht 269, Dido en
Aeneas, in 1736 geschilderd door Antonie Elliger |
 |
Het trappenhuis van Felix Meritis,
Keizersgracht 324 |
 |
De Zuilenzaal van
Felix Meritis,
Keizersgracht 324 |
 |
 |
Keizersgracht 387 |
Keizersgracht 387, De
Vergulde Ster |
 |
 |
Keizersgracht 387, De
Vergulde Ster |
Keizersgracht 387, De
Vergulde Ster |
 |
 |
Keizersgracht 387, De
Vergulde Ster |
Keizersgracht 387, De
Vergulde Ster |

|

|
Keizersgracht 401, Huis Marseille, |
Keizersgracht 401, Huis Marseille |
 |
Keizersgracht 401, Huis Marseille,
tuinhuis |
 |
De keuken van Keizersgracht 416 |
 |
 |
Keizersgracht 452, De Groene
Bocht was oorspronkelik een zeventiende-eeuws dubbelpand.
Cornelis Outshoorn, die ook het
Paleis
voor Volksvlijt
ontwierp heeft in 1861 de compositie van de originele gevel gehandhaafd en deze
slechts een nieuwe aankleding met terracottadecoraties gegeven. De symmetrische
plattegrond van het pand liet hij eveneens intact, al kwamen er totaal nieuwe
interieurafwerkingen. Opdrachtgever was de bankier Fuld, die op de bel-etage
zijn kantoor vestigde en zelf een verdieping hoger ging wonen. De vestibule en
het trappenhuis, rijk gedecoreerd met terracottareliëfs van onder meer Apollo op
zijn zegekar, dateren nog uit deze tijd. Rond 1900 vond een tweede ingrijpende
verbouwing plaats, door Eduard Cuypers. (bron:
Bureau Monumenten er archeologie)
|
 |
Keizersgracht 452, plafond
in de hal, Apollo op zijn
zegekar |
 |
Het
dubbele koetshuis, behorende bij Keizersgracht 526 en 524. Kijk ook op:
Grachtentuinen. |

|

|
Keizersgracht 633 |
Keizersgracht 633 |

|

|
Museum van Loon, Keizersgracht 672 |
Keizersgracht 672 |

|

|
Keizersgracht 672 |
Etentje, Keizersgracht 672 |

|

|
Keizersgracht 672 |
Keizersgracht 672 |
 |

|
Keizersgracht 672, Koetshuis,
Museum van Loon |
Keizersgracht 672 |
|
Prinsengracht: |

|

|
Prinsengracht
85-133, Van Brienenhofje |
Maison Descartes,
Prinsengracht |
|
|
Nieuwe Herengracht: |
 |
De regentenkamer van
het Corvershof dat op een terrein van de Nederlands Hervormde diaconie aan de
Nieuwe Herengracht in 1723 werd gebouwd, uit een legaat van het echtpaar Corver-Trip.
Het was bestemd als woonruimte voor bejaarde, arme echtparen. Nieuwe
Herengracht 6-18 |
 |
 |
Benedenruimte aan de
Nieuwe Herengracht |
Akte in de regentenkamer
van het Corvershof. |
 |
Corvershof, foto
26-05-2013 |
 |
Corvershof, foto
26-05-2013 |
 |
Detail van een tegel in
het Corvershof aan de
Nieuwe Herengracht.
Het graf van
het echtpaar Corver |
 |
De Nieuwe Herengracht
stond bekend als de Joden Herengracht vanwege de vele welgestelde Joden die zich
hier vestigden. Jacob de Granada, de bouwheer van nummer 99, maakte zijn fortuin
met een suikerrietplantage in Suriname. Omstreeks 1697 liet hij in de zaal op de
eerste verdieping een spectaculair stucplafond aanbrengen, zeldzaam rijk
gedecoreerd met acanthusbladeren, arabesken en dartelende putti in hoog reliëf.
Het ontwerp is vermoedelijk van Steven Vennekool, de architect van onder meer
het Enkhuizer stadhuis en kasteel Middachten. De situering van de zaal aan de
voorzijde van het huis is uitzonderlijk. Mogelijk werd die ingegeven door het
vrije uitzicht over de gracht op het groen van de Plantage. In 1873
transformeerde Pierre Cuypers het balkon tot een erker. De roodmarmeren schouw
is ook zijn ontwerp. De vestibule en het hoofdtrappenhuis van het dubbele
grachtenpand bevatten hoogwaardige stucwerkdecoraties ( bron: Bureau Monumenten
er archeologie) |
 |
Overloop van de eerste
verdieping van de Nieuwe Herengracht 99. |
 |
Plafond zaal op de eerste
verdieping aan de voorkant, Nieuwe Herengracht 99 |
 |
Nieuwe Herengracht 99 |
 |
Nieuwe Herengracht 99 |
 |
Nieuwe Herengracht 99. In
de tijd dat hier nonnen waren gehuisvest werden de putti met accantusbladeren "gekuist". |
 |
Het dubbelpand Nieuwe
Herengracht 143-145 werd in 1722 gebouwd voor de joodse koopman Jacob Abrabanel.
Aan weerszijden verrezen smallere huizen voor zijn dochters en hun families.
Abrabanels hang naar luxe sprak, behalve uit de kostbare hardstenen Lodewijk
XIV-gevel, uit diverse onalledaagse voorzieningen. Zo vermeldt het bouwbestek
maar liefst vijf secreten, drie fornuizen, een ketel achter de kookkeuken die
permanent in warm water voorzag, een regenbak van tweehonderd ton en een
gemetseld riool. Op de begane grond en de bel-etage bleven diverse
stucdecoraties in Lodewijk XIV-stijl bewaard. In de twintigste eeuw fungeerde
het pand lang als bejaardenhuis. In 1980 werd het gekraakt en omgedoopt tot
Huize Avondrood. Sinds 1986 herbergt het twintig HAT-eenheden. Eigenaar is Ymere.
( bron: Bureau Monumenten er archeologie) Foto: De linker voorkamer op de
hoofdverdieping bezit een spectaculair stucplafond van rond 1740 met een
voorstelling van Venus. De naakte godin van de liefde rijst op uit zee, omringd
door dartelende amortjes. |
|
Kloveniersburgwal: |
 |

|
Trippenhuis, Kloveniersburgwal 29; klik voor het exterieur op bovenstaande foto |
Trippenhuis,
Kloveniersburgwal 29 |
 |

|
Trippenhuis, voormalige
werkplek van Robbert Dijkgraaf. Hij was President van de Koninklijke Nederlandse
Akademie van Wetenschappen (2008-2012). Foto 13-09-2008. Let even op de computer
en het schilderij erboven van man die een boek leest. |
Plafondschildering Trippenhuis, Kloveniersburgwal 29 |
 |
Kloveniersburgwal 95, Het
Poppenhuis. Foto 24-03-2013 |
 |
Kloveniersburgwal 95, Het
Huis Poppen. Foto 24-03-2013
Philip Vingboons |
De Grachten van Amsterdam |
 |
Op 03-10-2013 is "De grachten van Amsterdam" (The Canals of Amsterdam) gepresenteerd.
Het boek is de opvolger van van ‘Het Grachtenboek’ (1991) verscheen en het Grachtenboek van Caspar Philips uit de 18e eeuw. Rob van Zoest van Kunsthistorisch Bureau D’ARTS
was de initiator achter dit grote project. |
 |
 |
In "De Grachten van
Amsterdam" staan o.a. interieur foto's van grachtenhuizen en grachtentuinen die
ik heb gemaakt. |
Op de foto o.a. Carolien
Gehrels, wethouder
Economische Zaken, Kunst en Cultuur, Burgemeester Van der Laan, Alexander
Rinnooy Kan,
kunsthistoricus Koen Kleijn en Rob van Zoest. |